fbpx

Jeśli właśnie zastanawiasz się nad tym, jak napisać regulamin konkursu, to trafiłeś w odpowiednie miejsce. Organizacja dobrego konkursu, który przyniesie Ci oczekiwane rezultaty zamiast problemów z prawem i frustracji, wymaga odpowiedniego przygotowania. W Internecie niemal każdego dnia możesz natrafić na konkurs, który jest nielegalny. Dlatego w tym wpisie dowiesz się:

  • Co powinien zawierać regulamin konkursu?
  • Czego nie wolno organizując konkurs w mediach społecznościowych?
  • Jak napisać regulamin konkursu na Facebooku i Instagramie?
  • Jakie są najczęściej występujące błędy w regulaminach konkursów i jak ich unikać?

Co powinien zawierać regulamin konkursu?

Organizując konkurs, niezależnie od tego czy ma to miejsce na Twojej stronie www czy na Twoim Fanpage’u, jesteś jego Organizatorem.  Wiąże się z tym nie tylko ciekawa zabawa i możliwość pozyskania dodatkowych obserwatorów czy potencjalnych klientów dla promowanego biznesu. Jako organizator odpowiadasz za określenie regulaminu konkursu. A ten musi być zgodny z prawem i dostępny dla uczestników przed przystąpieniem do niego.

Jak zatem napisać regulamin konkursu i co powinien dokładnie zawierać? Regulamin konkursu powinien określać co najmniej takie kwestie, jak:

  • Tożsamość organizatora lub organizatorów konkursu. Wymagane są pełne dane, jednoznacznie określające osobę lub podmiot, który organizuje konkurs.
  • Czas trwania konkursu. Podaj dokładne ramy czasowe, w których wymagane jest wykonanie zadania konkursowego, np. udzielenie odpowiedzi na pytanie.
  • Warunki uczestnictwa. Określ, kto może zostać uczestnikiem, np. osoba pełnoletnia.
  • Zadanie konkursowe. Opisz, na czym będzie ono polegało, co trzeba zrobić. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na to, czego Ci nie wolno organizując konkurs w mediach społecznościowych.
  • Nagrody. Przedstaw, co jest nagrodą i jaka jest jej wartość. Zwróć przy tym uwagę na kwestie podatkowe, ponieważ rozliczenie podatku od nagród spoczywa na organizatorze konkursu.
  • Prawa autorskie i prawa majątkowe do dzieła konkursowego. Jeżeli zadaniem ma być wymyślenie nazwy, hasła reklamowego, itp., które organizator chciałby wykorzystać w przyszłości, koniecznie uwzględnij tę kwestię w regulaminie.
  • RODO. Z organizacją konkursu nierozerwalnie wiąże się przetwarzanie danych uczestników. Dlatego wymagane jest nie tylko pozyskanie zgody na przetwarzanie danych. Musisz także poinformować uczestnika o tożsamości administratora danych oraz innych informacjach wynikających z art. 13 RODO (tzw. obowiązek informacyjny).
  • Możliwości złożenia reklamacji. Dotyczy to organizacji, przebiegu jak i wyłonienia zwycięzcy konkursu.
  • Wyłączenia w przypadku organizacji konkursu w mediach społecznościowych, np. Facebook, Instagram. Zapis w regulaminie powinien jednoznacznie wskazywać, że właściciele tych serwisów nie ponoszą odpowiedzialności za organizację Twojego konkursu.

Zadanie konkursowe – czego nie wolno.

Na tym etapie wiesz już, jak napisać regulamin konkursu. Zwróć jednak także uwagę na to, czego nie wolno organizując konkurs w mediach społecznościowych. Nie jest łatwo wymyślić ciekawe i kreatywne zadanie konkursowe. W Internecie możesz spotkać przeróżne pomysły na konkurs. Warto jednak wiedzieć jedno – niektóre z nich są prowadzone nielegalnie lub z naruszeniem regulaminu Facebooka lub Instagrama. Dlatego w pierwszej kolejności dobrze przemyśl to, co chcesz osiągnąć i jak możesz to zrobić.

Czego więc Ci nie wolno? Nadal, jednym z bardzo popularnych sposobów organizacji konkursu są wszelkiego rodzaju loterie. Organizator, który zamierza wybrać zwycięzcę konkursu za pomocą losowania powinien się jednak wcześniej dobrze nad tym zastanowić. Co do zasady, zorganizowanie takiej loterii nie jest zabronione, ale musi zostać zgłoszone do właściwego dyrektora izby celnej. Niektóre loterie, szczególnie z dużą pulą nagród, będą wymagać uzyskania zezwolenia. Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych reguluje organizację loterii i wymaga dopełnienia wielu formalności. Dokonanie zgłoszenia jest bezpłatne, ale zezwolenie wiąże się już z opłatą. Oprócz zgłoszenia lub uzyskania zezwolenia, niezbędne będzie także rozliczenie loterii, dlatego ten typ konkursu lepiej omijać szerokim łukiem.

Kolejnym często spotykanym i równie nieprawidłowym rodzajem konkursów są te, w których Organizator w celu udziału w konkursie wymaga:

  • udostępnienia postu konkursowego u siebie lub na osi czasu znajomego,
  • polubienia postu konkursowego,
  • oznaczenia znajomego lub innych osób w komentarzach, np. w celu zaproszenia ich do udziału w konkursie,
  • oznaczania siebie lub innych osób na zdjęciach, na których ich nie ma, etc.

Zgodnie z aktualnym regulaminem Facebooka oraz Instagrama, takie działania i zachęty ze strony Organizatora są z nim sprzeczne. Organizator organizuje konkurs w tych mediach na własną odpowiedzialność i nie może wykorzystywać tych funkcji w tym celu.

Jak napisać regulamin konkursu na Facebooku lub Instagramie?

Jak więc napisać regulamin konkursu, który będzie ogłaszany i organizowany za pośrednictwem mediów społecznościowych? Jednym z warunków, które określa zarówno regulamin Facebooka i Instagrama jest sporządzenie oficjalnego i dostępnego dla uczestników regulaminu. Jako Organizator, odpowiadasz za prawną obsługę takiej promocji i warunki przystąpienia do konkursu oraz wyłonienia zwycięzcy.

Facebook i Instagram wymagają ponadto, abyś w treści regulaminu konkursu organizowanego za pośrednictwem tych serwisów zapisał bezwzględnie, że:

  • serwis Facebook/Instagram jest zwolniony z odpowiedzialności przez każdego uczestnika,
  • konkurs nie jest w żaden sposób sponsorowany, popierany ani przeprowadzany przez serwis Facebook/Instagram, ani z nim związany,
  • Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Organizator konkursu korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.

Czy można samodzielnie napisać regulamin konkursu?

Podobnie, jak w przypadku regulaminu sklepu internetowego, w regulaminie konkursu mogą występować tzw. klauzule niedozwolone. Uczestnik konkursu bierze udział w konkursie na zasadzie przystąpienia, nie ma tym samym możliwości negocjowania jego warunków. Taki regulamin musi zatem być zgodny z przepisami prawa, nie może być w żaden w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami. Ani rażąco naruszać interesów konsumentów. Dlatego nie zostawiaj sporządzenia regulaminu konkursu na ostatnią chwilę, ani nie kopiuj regulaminów z innych stron. Możesz się czasami mocno zdziwić, ponieważ analogicznie jak przy regulaminach sklepów, niektóre konkursy są nieświadomie powielane przez kolejne osoby z błędami.

Niedozwolone zapisy w regulaminach konkursu, które nadal możesz spotkać dotyczą, np.:

  • możliwości niewyłonienia przez Organizatora zwycięzcy konkursu lub nieprzyznania mu nagrody bez podania przyczyny. Takie działanie prowadzi do sytuacji, kiedy uczestnik wypełnił warunki, zaś Organizator nie spełnił swojego świadczenia, pozostawiając uczestnika bez nagrody,
  • ograniczenia odpowiedzialność Organizatora względem uczestnika do wartości nagrody możliwej do wygrania w konkursie. Takie jednostronne postanowienia mocno ogranicza uczestnikowi dochodzenie roszczeń,
  • zastrzeżenia możliwości zmiany nagrody przez Organizatora na rzecz o podobnej wartości. To z kolei powoduje, że uczestnik nie ma pewności co do nagrody, o którą się stara przystępując do konkursu. Organizator powinien zapewnić dostępność nagród jeszcze przed zorganizowaniem konkursu.
  • stwierdzenie, że decyzja organizatora w przedmiocie reklamacji jest ostateczna i wiążąca. To prowadziłoby uczestnika do wniosku, że nie jest uprawniony do dalszego dochodzenia swoich praw, np. w związku z wadliwą nagrodą,
  • wyłączenia odpowiedzialności za niedostarczenie nagrody, np. ze względu na nienależyte działania firmy kurierskiej. Taki zapis przenosi ryzyko dostarczenia nagrody na uczestnika, a jest to działanie niedozwolone. To Organizator ma wybrać takiego przewoźnika, który spełni świadczenie w jego imieniu.

Pułapek, w które można nieświadomie wpaść kopiując niesprawdzone zapisy regulaminów jest zdecydowanie więcej. Przykłady podane wyżej są tylko jednymi z tych, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę.

Skąd wziąć wzór regulaminu konkursu?

Organizując konkurs, szczególnie na początku swojej działalności, organizatorzy próbują obchodzić kwestię regulaminu. Ewentualnie, próbują pozyskać darmowy i niesprawdzony wzór, aby oszczędzić sobie dodatkowych kosztów związanych z organizacją konkursu. Jednak napisanie dobrego regulaminu konkursu wcale nie jest takie łatwe. Jeśli nie masz specjalistycznej wiedzy w tym obszarze, nie będziesz w stanie ocenić, czy zapisy regulaminu są zgodne z prawem i nie narażają Cię na konsekwencje. Przygotowując ten wpis zwróciłam uwagę na regulamin konkursu, który został tego samego dnia ogłoszony przez jedną z moich ulubionych sieci detalicznych. W związku z tym, że jest to ogólnopolska i rozpoznawalna firma, można by spokojnie sądzić, że stać ją na usługi prawne. Regulamin konkursu nie powinien zatem budzić zastrzeżeń. Z ciekawości jednak postanowiłam go przejrzeć. Okazało się, że z łatwością można w regulaminie tego konkursu znaleźć co najmniej 4 klauzule niedozwolone! W tym te, o ograniczeniu reklamacji i możliwości zmiany specyfikacji nagród.

Jeśli masz już nasz kurs „Twój sklep online. RODO i regulaminy w pakiecie NA START” nie musisz się martwić o regulamin konkursu. Wzór regulaminu konkursu jest dostępny w pakiecie z innymi wzorami regulaminów i RODO, niezbędnymi przy prowadzeniu biznesu online. Wystarczy, że zalogujesz się do kursu i pobierzesz wzór. Regulamin konkursu, w formie edytowalnego wzoru, możesz także zakupić w naszym sklepie online – wzór regulaminu konkursu. Jest to osobny produkt, który można nabyć oddzielnie. Pamiętaj jednak, że w Pakiecie NA START zyskujesz o wiele więcej gotowych wzorów i wiedzy prawnej w pigułce – niezbędnej dla właścicieli sklepów internetowych.

wzory RODO

Konkurs a RODO.

Gdy organizujesz konkurs, stajesz się administratorem danych osobowych jego uczestników. Taka sytuacja niesie za sobą dodatkowe zobowiązania. Jako Organizator konkursu musisz wziąć zatem pod uwagę także kilka wymogów na gruncie RODO. Istnieją co najmniej 3 aspekty, o które trzeba zadbać już na etapie organizacji takiego wydarzenia.

Zgodnie z przepisami, Organizator musi poinformować uczestników konkursu o swojej tożsamości i celu przetwarzania danych. To jednak nie koniec, ponieważ RODO wymaga także udzielenia szeregu innych informacji, np. o tym, jakie prawa mają uczestnicy konkursu. Treść tej informacji jest dość obszerna, dlatego najlepiej całość umieścić w jednym z punktów regulaminu konkursu. Wówczas, ani uczestnik, ani Urząd Ochrony Danych Osobowych nie będą mieć wątpliwości, że taka informacja została podana przed przystąpieniem do konkursu. 

Kolejna kwestia to zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Taka zgoda może być udzielona w dowolnej formie. Najważniejsze jest to, aby uczestnicy byli świadomi na co i komu wyrażają swoją zgodę. Dlatego tu z pomocą znowu pojawia się regulamin, w którym możemy to uregulować. Zgoda może być umieszczona pod postem konkursowym lub regulaminem przypiętym w notatce na Facebooku. Zgodą może być także konkretne działanie wyrażające chęć uczestnictwa w konkursie, np. dodanie komentarza z odpowiedzią na pytanie konkursowe.

Jako Organizator konkursu masz także obowiązek zabezpieczenia danych oraz prowadzenia dokumentacji wewnętrznej RODO, która jest związana z przetwarzaniem danych. Mam na myśli takie dokumenty, jak rejestr czynności przetwarzania, analizę ryzyka dla danych czy procedury wewnętrzne. Więcej o tym aspekcie organizacyjnym pisałam w artykule o RODO w sklepie internetowym. Większość elementów, które tam wymieniam jest adekwatna także dla małego biznesu usługowego. Jeśli dotychczas nie prowadziłeś takiej dokumentacji, warto się z tym zapoznać. Dokumenty wewnętrzne, obok polityki prywatności czy umów powierzenia danych, są podstawowym elementem rozliczającym Cię z prawidłowego wdrożenia RODO. 

error: Treść strony jest chroniona!

Zapisz się na mój newsletter!

Dołącz do mojego newslettera i otrzymaj bezpłatny mini-kurs "Twój sklep online. RODO i regulaminy w pakiecie NA START!"

Wysłaliśmy Ci e-mail - potwierdź swoją subskrypcję!