fbpx

Rejestracja sklepu internetowego w systemie BDO to niestety nie wszystko. Obowiązkiem jest również prowadzenie ewidencji opakowań wg rodzajów wprowadzonych do obrotu oraz złożenie rocznego sprawozdania. Jak powinno wyglądać sprawozdanie do BDO w przypadku sklepu internetowego? W tym wpisie omawiam kilka najważniejszych elementów, o których trzeba pamiętać wprowadzając do obrotu produkty w opakowaniach. Przydadzą Ci się przed złożeniem sprawozdania, jak i na etapie prowadzenia ewidencji opakowań. 

Ten wpis jest częścią naszego internetowego poradnika o tym jak prowadzić sklep online zgodnie z prawem. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, sprawdź także na inne tematy, które mogą Cię zainteresować  (kliknij na wybrany temat, aby przeczytać cały artykuł):

1. RODO w sklepie internetowym.

2. Ile kosztuje regulamin sklepu internetowego?

3. RODO i regulamin w kompleksowym pakiecie NA START dla sklepów internetowych.

4. Ważne zmiany w regulaminach sklepów internetowych w 2021 roku.

 

Kiedy złożyć sprawozdanie do BDO?

Ten wpis dedykuję wyłącznie osobom, które zgłosiły się do BDO jako wprowadzający produkty w opakowaniach. Tak sytuacja zwykle ma miejsce w przypadku sklepów online, które wysyłają towary w opakowaniach z papieru lub tektury, a także używają taśm pakowych czy wypełnień z tworzyw sztucznych. W związku z tym, wszystkie terminy i wskazówki dotyczą tylko tych aspektów sporządzenia sprawozdania do BDO. Zupełnie pomijam także odpady inne, niż komunalne. Jeśli Twoja sytuacja jest inna, weź to pod uwagę sporządzając własne sprawozdanie. Niniejszy wpis nie stanowi porady prawnej, a jest jedynie inspiracją do wypełnienia obowiązków sklepów internetowych w tym zakresie.

Termin do złożenia sprawozdania do BDO za 2020 rok minie 15 marca 2021 r. W poprzednim roku termin składania sprawozdania za 2019 rok został wyjątkowo przesunięty ze względu na epidemią COVID-19. Dlatego możesz mieć wrażenie, że dopiero co składałeś sprawozdanie, a tu już ponownie czeka Cię ta sama przeprawa z BDO. Standardowy termin to 15 marca za rok poprzedni. Za brak złożenia sprawozdania w tym terminie grozi grzywna. Sprawozdanie za 2020 rok należy więc złożyć do 15 marca 2021 roku.

Ewidencja opakowań, czyli o czym pamiętać.

Zgodnie z wytycznymi urzędów marszałkowskich należy na bieżąco, skrupulatnie ewidencjonować sobie ilości opakowań zakupionych i wprowadzonych do obrotu podczas wysyłki towaru do klienta. Ewidencja powinna być prowadzona w kilogramach, a następnie do sprawozdania trzeba to przeliczyć na Megagramy (tony).

Jeśli na dokumentach z hurtowni opakowań nie mamy podanej ilości w kg trzeba samemu ją przeliczyć lub po prostu zważyć. 

W ewidencji ujmujemy:

  • karton lub inne opakowanie z papieru i tektury, w którym towar został wysłany,
  • taśmy pakowe
  • folie strechowe
  • wypełnienie, np. folie bąbelkowe lub „chrupki”,
  • ewentualnie inne rodzaje opakowań, np. z aluminium, szkła, drewna, etc.

Jak wypełnić sprawozdanie do BDO?

Roczne sprawozdanie do BDO o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi trzeba złożyć poprzez system BDO. Do logowania przyda się numer BDO oraz hasło. Jeśli go nie pamiętasz, możesz spróbować je odzyskać lub skontaktować się ze swoim urzędem. Ta ostatnia opcja zostaje tym osobom, które nie zdążyły zmienić jednorazowego hasła dostępu po nadaniu go przez urząd marszałkowski. Po zalogowaniu bowiem trzeba powiązać konto z podmiotem, dla którego składasz wniosek.

Aby złożyć sprawozdanie wybieramy w systemie moduł o nazwie „Sprawozdawczość o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami”. Następnie, trzeba wybrać opcję dodaj „Nowe sprawozdanie”. Pierwsze dane niezbędne do jego wypełnienia są oczywiste, a niektóre uzupełniają się automatycznie, po powiązaniu konta podmiotu. Natomiast, kolejne kroki, tj. dział II i następne, nie są już tak czytelne. W zasadzie to przedsiębiorca musi sam wszystko wyliczyć. Jednym z tych parametrów jest procentowy wymagany udział odzysku oraz recyklingu, a także opłata produktowa. System BDO, nawet już po wprowadzeniu jednostek wielkości opakowań, nie oblicza tego automatycznie. Trzeba sobie to zrobić we własnym zakresie, najlepiej poza systemem. Tutaj bardzo pomocny będzie kalkulator w excelu, który można pobrać ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego. Znajdziesz go na tej stronie: https://wcm.mazovia.pl/web/wcm/6.02.-oplata-produktowa-dot.-oplaty-za-opakowania-oplata-produktowa-oplata-na-publiczne-kampanie-edukacyjne

Kalkulator, który możesz wykorzystać do sporządzenia sprawozdania do BDO własnego sklepu online za 2020 r. znajduje się na samym dole tej strony. To jest nr 14, kalkulator opłaty produktowej i opłaty na publiczne kampanie opakowania rok 2020.

Kalkulator do BDO.

Trzeba pamietać o podziale na rodzaje, np. papier i tektura, tworzywa sztuczne, etc. W zakładce „Wynik” otrzymasz gotowe wyliczenia, w tym wartości przeliczone na Megagramy, wymagany poziom odzysku, recyklingu i opłaty produktowej. Te wartości się co roku zmieniają.

Tak otrzymany wynik tzreba przepisać w odpowiednie tabele do sprawozdania w BDO, żeby skutecznie i bez nerwów zakończyć jego wypełnianie. 

Zrzut ekranu pochodzi z przykładowego sprawozdania do BDO w tabeli 7. dotyczącej opłaty produktowej.

Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci szybko i sprawnie przejść przez kolejne kroki sprawozdania do BDO dla Twojego sklepu internetowego.

 

Bezpieczni w biznesie
error: Treść strony jest chroniona!